Zemunsko groblje na Gardošu

0
92
zemunsko groblje
Ulaz iz Grobljanske ulice

Zemunsko groblje na Gardošu vezuje se, prema starijim planovima, za period pre 1740. godine, a već sredinom XVIII veka na platou Gardoškog brega prostorno je oformljen kompleks koji čine dva groblja, a konfensionalno tri: pravoslavno, katoličko i jevrejsko, koja su i danas u funkciji.

O kontinuitetu življenja na ovom prostoru svedoče delimično očuvani arheološki kulturni slojevi, a odbrambeni zid sa puškarnicama i bastionima iz 1841. godine, sačuvan kao ograda groblja, predstavlja jedan od poslednjih očuvanih delova gradskog bedema kojim je nekada bio okružen ceo Zemun.

zemunsko groblje
Ulaz iz ulice Sibinjanin Janka

U sastavu groblja nalazi se nekoliko vrednih arhitektonskih objekata kao što su nadgroba crkva porodice Hariš, sagrađena po projektu poznatog arhitekte Svetozara Ivačkovića 1876. godine, kapela porodice Spirta i kapela na katoličkom groblju.

Veliki broj nadgrobnih spomenika različitih stilskih i ikonografskih osobenosti od prvorazrednog su značaja za hronološko praćenje kontinuiteta kulturnog razvoja ovog dela grada, u rasponu od dva veka.


Cultural monument
Zemun Cemetery at Gardoš

The establishment of the Zemun cemetery at Gardoš can be dated, in accordance with old plans, to around 1740. Soon, in the mid-1700 there was a complex of three cemeteries at the plateau of the Gardoš hill: orthodox, Catholic and Jewish cemeteries.

All of them are still used. Partially preserved archeological cultural layers speak of the continuity of human presence in this region. The ramparts with loopholes and bastions from 1841, preserved as the cemetery enclosure, are the last parts of the city walls that used to enclose the whole territory of Zemun.

There are also several valuable architectural edifices in the cemetery, like the Hariš family chapel, built after the design by renowned architect Svetozar Ivačković in 1874-1876, the Spirta family chapel and the chapel in the Catholic graveyard.

A number of the tombstones of different stylistic and iconographic features have crucial significance in the chronological study of the cultural development of this part of twon, in the period of two centuries.

SHARE

Ostavite komentar

Ostavite prvi komentar!

avatar
wpDiscuz